Psyche pod kroplówką

0

Wydawałoby się, że tak wiele już znamy. Że wszystko już słyszeliśmy. Że wyśrubowano ucho wzorcami i lepiej nie ruszać nic, bo efektem będzie tylko zażenowanie i zawód.

Tymczasem raz na jakiś czas pojawia się otwierająca wnętrze prawda. Ten piękny moment osłupienia, zamrożenia ocen i porównań.

I choć wydawałoby się też, że to Bobby McFerrin wyznaczył niedoścignione brzmienie hymnów swoim SpiritYouAll, to taka prawda staje się nagle tu, na własnym podwórku, rodzimym rynku, teraz też jako rykoszet kwarantanny, tak po prostu, z czyjegoś domu (ciężko dziś inaczej).

Do szpiku przenikliwe, doskonałe muzycznie, gdzie nie chodzi wcale o doskonałość w kontekście precyzji, techniczne cięcia, ostry skalpel wyżyłowanych studyjnie dźwięków, ale manufakturę wartości, soczysty owoc dorosłych, zakorzenionych, wypróbowanych wiatrem, deszczem i słońcem, drzew.
Nie zagrałoby to tak dobrze, gdyby nie udział ludzi odpowiedzialnych za spektakl dobrze ułożonych w czasie i przestrzeni nut:
Paweł Bzim Zarecki – pianista, producent, klawiszowiec, laureat Fryderyka za produkcjęUpojeniaAnny Marii Jopek i Pata Metheny’ego, James Hilsden, Maciej Szczeciński, Bartosz Mikołaj Nazaruk i Nathan Williams.

Spytają Państwo: “Hymnów? Mało nowej, ciekawszej muzyki?”

Bądźmy czujni na pokusę trywialności i ułatwień. Posłuchajmy.

Jadźka Kłapa i przyjaciele, Night with old hymns.

Ostatni, w tym tegorocznej serii, koncert online z autorskiego cyklu Muzyczna kroplówka.

foto: Bartek Zaranek, z materiałów artystki.

%d bloggers like this: